Czym jest neuralgia?

Neuralgia, inaczej nerwoból to ból pochodzenia nerwowego. Jest wywołany uszkodzeniem nerwu, najczęściej o ostrym, piekącym charakterze. Bóle mogą promieniować do okolicznych tkanek wzdłuż przebiegu nerwu.

Neuralgia Mortona (nerwiak Mortona, nerwiak międzypalcowy) jest schorzeniem objawiającym się dolegliwościami bólowymi ze strony nerwu palcowego wspólnego. Określenie „nerwiak”, mimo że bardzo często używane, jest błędne. Nerwiak to niezłośliwy nowotwór nerwu obwodowego, który występuję u pacjentów niezwykle rzadko. Choroba Mortona najczęściej wynika jedynie z podrażnienia nerwu, które prowadzi do zmian zapalnych i zwyrodnieniowych. Schorzenie dotyczy II i III przestrzeni międzypalcowej, czyli okolicy między II i III lub III i IV palcem. Występuje częściej u kobiet, na ogół po 50 roku życia.

Neuralgia Mortona – przyczyny:

Neuralgia Mortona najczęściej powstaje u osób, które przewlekle przeciążają okolicę przodostopia. Przyczynami mogą też być płaskostopie poprzeczne, noszenie wąskiego obuwia na wysokim obcasie oraz deformacje palców, np. paluch koślawy. Możliwe jest także pojawienie się ganglionu (guzek wypełniony galaretowatą treścią), uciskającego na nerw, który będzie sprzyjał wystąpieniu schorzenia.

Neuralgia Mortona – objawy:

Bardzo charakterystycznym objawem neuralgii Mortona jest ból po stronie podeszwowej na wysokości głów kości śródstopia, czyli w okolicy podstawy palców. Jest to silny, piekący ból o rozlanym charakterze i zdolności promieniowania do palców, które są unerwione przez dany nerw. Pacjenci często cierpią z powodu bolesnych skurczów oraz odrętwień. Objawy nasilają się podczas obciążania stopy, szczególnie podczas noszenia wąskiego, uciskającego obuwia. Po odpoczynku ból najczęściej ustępuje.

Neuralgia Mortona – problematyczne rozpoznanie

Nerwiak MortonaZdiagnozowanie neuralgii u Pacjenta bywa problematyczne, ponieważ schorzenie trudno jest rozpoznać. Badania dodatkowe, takie jak USG czy rezonans magnetyczny są rzadko pomocne w postawieniu diagnozy. Lekarz musi opierać się na historii choroby Pacjenta oraz wykonać dokładne badanie manualne. W diagnostyce neuralgii Mortona często stosuje się test Muldera, który polega na poprzecznym ściśnięciu stopy, co może powodować u Chorych silną bolesność.

Neuralgia Mortona – skuteczne leczenie:

Pierwszym krokiem leczenia jest zastosowanie indywidualnie dobranych wkładek ortopedycznych oraz wygodnego, szerokiego obuwia, w celu odciążenia przestrzeni międzykostnych. W leczeniu nieoperacyjnym stosuje się także leki przeciwzapalne i zabiegi rehabilitacyjne. Zalecana jest również neuromobilizacja, przyjmowanie witamin z grupy B oraz zabiegi fizykalne stosowane miejscowo, takie jak laseroterapia i jonoforeza.

Po początkowym ustąpieniu dolegliwości, u wielu Pacjentów dochodzi do nawrotów choroby. Jest to wówczas wskazanie do zastosowania leczenia operacyjnego. Polega ono na chirurgicznym usunięciu nerwu palcowego wspólnego. Pacjent traci wówczas czucie w palcach, które były zaopatrywane przez usunięty nerw. Chorzy rzadko skarżą się na dyskomfort związany z brakiem czucia i dość szybko się do tego przyzwyczajają. Zabieg skutkuje brakiem dolegliwości bólowych i poprawia komfort życia Pacjentów. Dla osiągnięcia pełnego efektu pooperacyjnego, należy pamiętać o odpowiedniej rehabilitacji po zabiegu.