Osocze bogatopłytkowe w ortopedii

Osocze bogatopłytkowe PRP (ang. Platelet Rich Plasma) to preparat krwiopochodny, uzyskiwany bezpośrednio od pacjenta (z krwi żylnej), w którym znajdują się skoncentrowane, aktywne płytki krwi. Ma ono duże zastosowanie w medycynie regeneracyjnej, w tym ortopedii, m.in. do regeneracji więzadeł, ścięgien, mięśni oraz tkanki chrzęstnej i kostnej dzięki stymulacji komórek macierzystych do namnażania i pobudzania fibroblastów do produkcji kolagenu.

Osocze bogatopłytkowe PRP – w czym pomaga?

Osocze bogatopłytkowe PRP Leczenie z zastosowaniem osocza bogatopłytkowego PRP jest innowacyjne, a zarazem skuteczne i bezpieczne. Swego czasu okazało się przełomową metodą leczenia wielu schorzeń, również przewlekłych zwyrodnieniowych uszkodzeń ścięgien i stawów. Można do nich zaliczyć: zapalenie ścięgna Achillesa, zaburzenia zrostu kostnego, ostrogi piętowe, a także urazy powszechnie znane jako „kolano skoczka”, „łokieć tenisisty” czy „łokieć golfisty”.

Należy mieć świadomość, że wszelkie mikrourazy nie pozostają bez wpływu na funkcjonowanie ścięgien, które ulegają pod ich wpływem ciągłej przebudowie. Nadmierne przeciążenie prowadzi do zmian zwyrodnieniowych, dlatego jego wyeliminowanie na tym etapie jest niezbędne do regeneracji. Dalsza ekspozycja na mikrourazy może natomiast doprowadzić do niewydolności mechanizmów naprawczych, co sprzyja powstaniu tendinopatii degeneracyjnej.

Skuteczne i bezpieczne leczenie

W leczeniu wyżej wymienionych urazów niebagatelną rolę odgrywa osocze bogatopłytkowe PRP, które zawiera czynniki wzrostu skutecznie wspomagające regenerację tkanek. Co więcej, wspomniane osocze jest autologiczne, co oznacza, że jest pobierane z krwi pacjenta, niwelując tym samym ryzyko alergii i nietolerancji oraz zakażenia wirusowym zapaleniem wątroby czy HIV. Terapia czynnikami wzrostu PRP jest zatem bezpieczna dla organizmu, a poza tym – łatwa w przygotowaniu i generująca niskie koszty. Mimo tego leczenie musi przebiegać w ściśle określonych warunkach. Głównymi problemami mogą być: przygotowanie osocza, standaryzacja stężeń płytek krwi, a także określenie właściwej dawki iniekcyjnej i sporządzenie protokołu rehabilitacyjnego.

Należy również pamiętać, że przeciwwskazaniami do podawania pacjentom osocza bogatopłytkowego PRP są choroby krwi, choroby nowotworowe, cukrzyca, opryszczka, a także aktywna infekcja – przestrzega lekarz ortopeda z Centrum Medycznego Medicum.